vrijdag 28 december 2012

Reserve-onderdelen


In 1989 viel er een Convair uit de lucht, in de Noordzee/Skagerrak bij Denemarken. Geen van de 55 inzittenden overleefde het ongeluk. Het was een gratis reisje die de passagiers, werknemers van een transportbedrijf, was aangeboden door hun bedrijf. 

Een dergelijke crash – mid-air – komt weinig voor. In eerste instantie werd gedacht aan een bomexplosie maar onderzoek sloot die mogelijkheid al gauw uit. Het kon dan nauwelijks aan iets anders liggen dan aan een fout in de constructie dan wel aan het onderhoud daarvan.
Een van de mogelijkheden die onderzocht werd, was het effect op de constructie van de vervanging van beide propellermotoren door krachtiger turbo-aandrijving. De constructie is hier immers niet op gebouwd.
De hoofdoorzaak lag echter elders, t.w. in het gebruik van enkele nagemaakte onderdelen. Deze zijn veel minder sterk en – belangrijk! – veel goedkoper dan de originele.

Dit geeft te denken. Wat betreft het auto-onderhoud zijn merkloze garages veel goedkoper dan die van merkdealers. Dat moet ergens aan liggen. In de vliegtuigindustrie is het gebruik van reserve-onderdelen nu strikt gereglementeerd. Vraag is of dat ook geldt voor het onderhoud van auto’s. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten