De
helicopter die 16 mannen naar een olieplatform in de Noordzee bracht, werd
getroffen door de bliksem. En niet zo maar eentje, maar (naar schatting) een van
30 miljard volt! (De draaiende rotor voert de spanning nog hoger op.)
De
staartrotor brak af maar bleef gelukkig hangen aan een paar buizen, zodat het
toestel niet voorover de zee in dook. Er werd een noodlanding op zee gemaakt en
met veel geluk konden alle inzittenden gered worden.
Er
is veel bliksem boven de aarde maar vliegtuigen van aluminium hebben daar meestal
weinig of geen last van. De stroom wordt afgeleid naar ontladingspunten aan de
achterkant. Dat geldt ook voor helicopters. De rotor is van glasvezel, die ook
goed geleidt.
Echter:
glasvezel wordt steeds meer vervangen door het nog sterkere koolstofvezel. De
Luchtvaartautoriteit heeft de betekenis ervan onvoldoende ingezien: “ergens overheen lezen” noemen ze dat in
de industrie. Want koolstof geleidt veel minder goed, en daarmee neemt het
gevaar van blikseminslag toe.
De
Britse regering erkende het onderzoeksrapport niet, of niet geheel. Nochtans
werden de piloten onderscheiden voor hun moedige gedrag.
Tegenwoordig
wordt in de luchtvaartindustrie steeds meer koolstofvezel gebruikt. Airbus
bestaat er al voor 30% uit, de Dreamliner voor 50%. Met ‘lapmiddelen’ (verbindingsstukken)
wordt getracht inslag te voorkomen.
Op
23 augustus j.l. stortte wederom een Super Puma in zee: vier mensen verdronken,
de overige 14 konden worden gered. De oorzaak is nog niet opgehelderd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten