dinsdag 1 oktober 2013

Amivedi en het Dolfinarium

AMIVEDI-NEDERLAND is de werknaam van Stichting Amivedi, een landelijke vrijwilligersorganisatie die zorgt voor een kosteloze registratie van vermiste en gevonden huisdieren in Nederland. Amivedi-Nederland werkt met ongeveer 110 meldpunten, verspreid over het land.

De stichting bestaat dit jaar 80 jaar.
Om dat te vieren werd een feestje georganiseerd waarop tevens iemand uitgeroepen zou worden tot ‘Grootste Dierenvriend’.

Dat feestje werd georganiseerd in……… het dolfinarium te Harderwijk. 

Een van de genomineerden, Janine Abbring, heeft haar kans om de titel Grootste Dierenvriend binnen te slepen aan zich voorbij laten gaan.  Ze heeft dit besloten toen ze hoorde dat de prijsuitreiking wordt gehouden in het Dolfinarium Harderwijk. "Ik vind het Dolfinarium als locatie voor een Verkiezing van de Grootste Dierenvriend een ongelukkige keus, omdat een ideĆ«le organisatie zich op deze manier verbindt aan een commerciĆ«le partij die in Dierenbeschermingskringen omstreden is", legt ze uit op de website van haar radioprogramma Vroege Vogels.

"Ikzelf heb ook grote moeite met het fenomeen Dolfinarium. Vaak worden educatie en behoud van de soort als argumenten gebruikt om wilde dieren in gevangenschap te houden. Daar kan ik tot op zekere hoogte inkomen maar beesten stelselmatig verplichten tot het doen van kunstjes is iets waar ik niet achter sta. Je doet mij dan ook geen plezier met een Dolfijnenshow en vandaar dat ik me heb teruggetrokken", besluit ze. Als Janine had gewonnen had ze als prijs een dolfijnenshow mogen bijwonen.

Desondanks hield Amivedi vast aan de locatie.
Er werd vandaag voor de ingang gedemonstreerd door Bite Back.(foto onder)
De activisten zagen o.a. Martin Gaus naar binnen gaan. 

Dat organisaties voor dieren zich niet met elkaar bemoeien, elkaar niet steunen, dat wisten we al. Maar dat ze ook elkaar tegenwerken, dat is voor mij toch betrekkelijk nieuw. We zagen het eerder bij het dierencircus, waarbij niet alleen Dion Graus maar zelfs ook Leny 't Hart prominent aanwezig was.

Op de website van Amivedi werken de links niet naar ANBI noch naar het jaarverslag.

De link naar het Dolfinarium werkt wel… hier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten