vrijdag 18 oktober 2013

Tegen het humanisme


Hoezeer een mens in de war kan zijn, beluisterde ik bij staatssecretaris Klijnsma, die op de radio d’r mond vol had over het nut van d’r bezoeken aan gemeenten. Ze verzamelt daar tips, die ze vervolgens rondstuurt. Zo was ze onder de indruk van het vrijwilligerswerk van Vincentius. “Dat is een katholieke vereniging” wist de gereformeerde Tijs van de Brink (EO) meteen. “Ja” antwoordde Klijnsma, “maar ik ben ook bij Humanitas geweest, ik zeg het er maar even bij.”

In deze gedachtengang zijn we terug bij de verzuiling van de jaren vijftig. 'Humanitas' staat hier kennelijk voor niet-confessioneel. Met andere woorden: wat niet religieus is, is humanistisch. Daar maak ik bezwaar tegen. Het humanisme is inderdaad een vereniging van mensen die  zich afzetten tegen het geloof, maar dat betekent niet dat iedere ongelovige daarbij inbegrepen is.

Het humanistische gedachtengoed is wat mij betreft even verwerpelijk als het religieuze. In plaats van God staat nu de mens in het middelpunt. Dat is antropocentrisme waar de honden geen brood van lusten.

5 opmerkingen:

  1. Voor een gelovige staat God in het middelpunt, niet de mens. Wel hoort een gelovige goed te zijn voor mensen en de natuur. Ten slotte citeer ik de psalmist: "De dwaas zegt in zijn hart: er is geen God".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Welzalig hij die in der bozen raad
    niet wandelt, noch op 't pad der zondaars gaat,
    noch nederzit waar zulken samenrotten
    die roekeloos met God en godsdienst spotten,
    maar Godes wet blijmoedig dag en nacht
    bedenkt, bepeinst en ijverig betracht."

    Dit is de eerste strofe van psalm 1 in de protestantse berijming. Ik had die op mijn achtste vrijwillig uit mijn hoofd geleerd en ken die nog steeds uit mijn hoofd. Mijn moeder was zo enthousiast erover dat zij mij die liet voordragen toen we bij mijn oma op bezoek waren. Oma knikte tevreden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Barend schijnt te denken dat religie per definitie dieronvriendelijk is. Ik ben zo vrij hem erop te wijzen dat Christus als een lam wordt voorgesteld en dat het hindoeïsme een god kent met een olifantenhoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vereer de Oudegyptische kattengodin Bastet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Graag wil ik mijn vorige reactie nuanceren. Jezus vat de wet van Mozes in twee geboden samen. Hij zegt: "Het eerste gebod luidt: gij zult de Heer uw God liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw verstand. Het tweede, DAARAAN GELIJK, luidt: heb uw naaste lief zoals uzelf."

    BeantwoordenVerwijderen