Los
Angeles International Airport (LAX) behoort tot de drukste en daarmee
onveiligste luchthavens van de VS. Op de avond van 1 februari 1991 was Robin Wascher
(38) een van de (vrouwelijke) verkeersleiders in de toren. Zij raakte op een gegeven moment het overzicht kwijt. Dat bleek al
uit haar communicatie met verschillende vliegtuigen, die soms op haar antwoord
moesten wachten. Dat was ook het geval met een landende Boeing 737, die tot een
minuut voor touch down nog op haar toestemming moest wachten. Helaas bleek ze
een ander, kleiner toestel op dezelfde baan vergeten te zijn, met als gevolg dat
de Boeing daar achterop botste. Een vuurzee ontstond; 34 inzittenden kwamen om, 13 raakten zwaargewond.
Naast
de fout van de verkeersleider was de vraag hoe het mogelijk was dat de beide
Boeingpiloten de Metroliner van SkyWest, waar ze op botsten, niet gezien
hebben. In simulaties werd duidelijk dat dat inderdaad zo goed als onmogelijk
was. Er waren zoveel lichten langs de banen dat de lichten van de wachtende Metroliner niet meer opvielen.
Ongelukken
of bijna-botsingen op banen van luchthavens komen veel voor. Men denke slechts
aan de botsing van twee Jumbo’s op Tenerife in 1977: 583 slachtoffers.
Er
is sinds deze ramp zo’n twintig jaar gewerkt aan de vergroting van de
veiligheid op LAX (en elders).
Robin
Wascher heeft nooit meer gewerkt als verkeersleider.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten