Verkade
ergert zich aan de reclame van Liga (tegenwoordig geproduceerd door het
Amerikaanse Mondelez) dat zij ‘de lekkerste fruitbiscuit’ maakt. Op hoge poten
vraagt zij bewijs hiervoor, dreigend met een rechtszaak. Liga heeft geen zin in
procederen en neemt een onderdanige houding aan. Zij verstrekt Verkade twee
bladzijden uit het marktonderzoek dat zij heeft laten doen.
Maar
Verkade interpreteert dat verkeerd en wil het onderste uit de kan: die slogan –
‘de lekkerste’ – moet weg. Mondelez geeft gedeeltelijk toe, stuurt aan op een
compromis, maar als je een incompetente jurist hebt – dan helpt geen
moedertje-lief, kortom Verkade spant een kort geding aan tegen Mondelez.
Maar
de laatste, ook niet gek, vraagt Verkade om bewijs van hààr reclame dat ZIJ de ‘sappigste
en knapperigste fruitbiscuit’ maakt. (‘Sultana’) Dan blijkt dat Verkade
uitsluitend vergelijkt met haar eigen, andere fruitbiscuitsoorten. En dus niet bijv.
met Liga.
De
rechter vindt dit laatste misleidend. Hij vindt dat Mondelez voldoende
onderzoek heeft laten doen om zich ‘de lekkerste’ te mogen noemen. Op alle
punten wordt Verkade in het ongelijk gesteld. Gênant. Mondelez mag zijn reclametekst blijven gebruiken terwijl Verkade die moet aanpassen!
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2013:6654&keyword=sultana
***
N.B. De zaak is niet voor de Reclamecodecommissie (RCC) gebracht omdat het belang te groot is. Een uitspraak van de RCC heeft niet gewicht van een rechterlijk vonnis.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten