maandag 28 oktober 2013

Newfoundlander en Rashondenwijzer



De Newfounlander is een groot, langharig hondenras. De reu kan een kilo of 50 zwaar worden. Grote honden worden niet oud, tussen acht en tien jaar. Ik maakte er deze zomer voor het eerst kennis mee. Omdat ik ook net de Rashondenwijzer ontdekt had, zocht ik op wat er over deze soort vermeld wordt. Dat is een zeer grote kans op erfelijke afwijkingen, m.n. aan hart en gewrichten.   
Ik plaatste een berichtje op dit weblog, met een mooie foto erbij van een stelletje van deze honden die iemand op het internet geplaatst had.

Wie gedacht had dat de fotograaf trots op zijn dieren zou zijn, en het leuk zou vinden de foto gereproduceerd te zien - die is, zoals Barend, niet van deze wereld*. Hij blijkt namelijk afkomstig van een Limburgse fokker die mij heden verzocht de foto per direct te verwijderen! De reden moet wel zijn: de fokker vindt de koppeling naar de Rashondenwijzer geen reclame voor zijn handel. Foto’s van Newfy’s graag, maar dan wel alleen in positieve zin.
Niet raar dat hondenfokkers haast voortdurend negatief in het nieuws komen.
Zie verder:
http://www.rashondenwijzer.nl/overzicht-hondenrassen-en-aandoeningen

*De Koninklijke Hondenbescherming wenst geen link naar de Rashondenwijzer te plaatsen op haar website!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten